آموزش بازاریابی

ارائه بازاریابی : نحوه ایجاد یک ارائه بازاریابی موثر (+5 نکته تخصصی)

ارائه بازاریابی : نحوه ایجاد یک ارائه بازاریابی موثر (+5 نکته تخصصی)

نحوه ایجاد یک ارائه بازاریابی موثر (+5 نکته تخصصی)

مقدمه

از متخصصان بازاریابی سنتی انتظار می رفت که در ایجاد و تحویل ارائه های بازاریابی عالی عمل کنند.

با این حال، با ظهور دیجیتال مارکتینگ، اهمیت مهارت‌ های ارائه قدیمی اغلب نادیده گرفته می‌شود یا در مجموعه مهارت‌ های یک بازاریاب اهمیت کمی به آن داده می‌شود.

بازاریاب های مدرن مجبور نیستند خانه به خانه بروند و جزوه ها و بروشورها را توزیع کنند. سطح تعامل چهره به چهره در بازاریابی به رویدادهای گاه به گاه شبکه یا کنفرانس های بازاریابی کاهش یافته است.

با این حال، توانایی ایجاد یک ارائه بازاریابی موثر هنوز یک مهارت ارزشمند در بازاریابی دیجیتال مدرن است. چندین مورد استفاده وجود دارد که در آنها این مهارت مفید خواهد بود، مانند:

  • هنگام پیشنهاد یک کمپین یا ابتکار بازاریابی جدید، ممکن است لازم باشد ایده های خود را با ارائه در یک جلسه به مافوق یا مشتریان خود عرضه کنید.
  • هنگام برگزاری یک سمینار از راه دور یا وبینار برای اهداف آموزشی، رفع نیازهای کاربران یا راه اندازی یک محصول جدید.
  • زمان ایجاد محتوای بازاریابی برای پلتفرم هایی مانند SlideShare به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای کلی تان.
  • وقتی که در نهایت تصمیم گرفتید چالش سخنران شدن را در یکی از رویدادهای شبکه یا کنفرانس های بازاریابی رقبول کنید.

یک ارائه بازاریابی موثر ایجاد کنید : نکات و ترفندها

جدای از صحبت راحت در مقابل یک گروه و استفاده از نرم ‌افزارهای ارائه نمایش اسلاید مانند PowerPoint، Keynote، Google Slides یا Prezi، برخی دستور العمل‌های کلی وجود دارد که می ‌توان آنها را برای هر ایده ارائه بازاریابی اعمال کرد که اثربخشی را از نظر درگیر کردن شما با مخاطب، ایجاد علاقه به فروش، و در نهایت هدایت پیام به سمت افراد مورد نظر تضمین می‌کند.

پنج دستورالعمل زیر به شما کمک می کند یک ارائه بازاریابی ایجاد کنید که هم موثر و هم جذاب باشد.

 

5 نکته در مورد نحوه ایجاد یک ارائه بازاریابی موثر

  1. توجه مخاطبان خود را جلب کنید.
  2. قول دهید و آنرا عملی سازید.
  3. یک داستان جذاب با پشتوانه داده ها بگویید.
  4. محتوای اسلاید کمتری داشته باشید.
  5. از طنز عاقلانه استفاده کنید.
  1. توجه مخاطبان خود را جلب کنید.

با پرسیدن یک سوال دراماتیک متناسب با مهم ترین نیاز مخاطبان خود، ارائه رسانه های اجتماعی و بازاریابی تان را با صدای بلند شروع کنید.

به عنوان مثال، اگر موضوع شما در مورد چگونگی بهبود بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا است، می توانید با یک اظهار نظر تحریک آمیز مانند “سازمان های B2B سالانه تقریباً 1 میلیارد دلار در بازاریابی محتوای ناکارآمد و غیر هدفمند هدر می دهند، آیا شما در این امر سهیم هستید؟” ” یا شاید چیزی شبیه به “60-70٪ از محتوای B2B ایجاد شده هرگز استفاده نمی شود زیرا موضوع برای مخاطب خریدار بی ربط است. بنابراین، آیا محتوای شما واقعا مفید است یا خیر؟»

برانگیختن احساسات مخاطبان و ترسیم تصویر واضح از مشکلاتشان ، آنها را وادار می کند که به ارائه شما توجه کنند. اولی گاردنر (Oli Gardner)، که به دلیل ارائه های الهام بخش خود در زمینه بهینه سازی نرخ تبدیل شهرت دارد، رویکرد قابل توجهی در ارائه های خود دارد. او با ارائه چند اسلاید غم‌انگیز و ناامیدکننده شروع می‌کند و هنگامی که مخاطبان به شدت نگران شدند، با خبرهای خوب همراه می‌شود.

هدف از همه اینها این است که آنها را مستقیماً گیر بیاورید، توجه آنها را جلب کنید و آنها را بر آنچه می خواهید بگویید متمرکز کنید.

  1. قول دهید و آنرا عملی سازید.

هنگامی که آنها را به آنچه باید ارائه دهید علاقه مند کردید، وقت آن است که وعده های قانونی بدهید، درست همانطور که در فعالیت های بازاریابی دیجیتال روزانه خود انجام می دهید. به عنوان مثال، هنگام ایجاد یک تبلیغ پرداخت به ازای کلیک، یک کپی متقاعد کننده می نویسید که نوید حل مشکلات خواننده را می دهد و آنها را وادار می کند تا به صفحه فرود شما کلیک کنند. به طور مشابه، اگر در حال نوشتن یک پست وبلاگ هستید، از قدرت داستان سرایی استفاده می کنید تا آنها را متقاعد کنید که اقداماتی مانند کلیک کردن بر روی یک تماس برای اقدام (CTA) انجام دهند.

آیا تا به حال آموزشی در یوتیوب دیده اید؟

دفعه بعد که این کار را انجام می‌دهید، توجه داشته باشید که چگونه همه ویدیوهای با بهترین کیفیت آنهایی هستند که در آن‌ مجری به وضوح می‌گوید که اگر کل ویدیو را تماشا کنید در 30 ثانیه اول به چه چیزی خواهید رسید. آنها نتیجه نهایی را به شما نشان می‌دهند تا ثابت کنند که می‌دانند چه کار می‌کنند، و شما همان چیزی را که برای آن آمده‌اید به دست خواهید آورد.

بنابراین، در مورد اظهارات فوق در مورد نرخ بازگشت بازاریابی محتوا، می توانید به مخاطبان خود قول دهید که استراتژی های دقیقی را که برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده اید. (رتبه بندی، ترافیک، تبدیل و غیره) به آنها نشان دهید.

نکته این است که شروع ارائه شما باید تماماً در مورد پاسخ دادن به سؤال معروف کپی رایتینگ باشد: “چه چیزی برای من مفید است؟” در پنج دقیقه اول آشکار کنید که ارائه شما مشکلات آن‌ها را حل می‌کند و راهکارهای عملی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

البته، دادن این وعده های صریح به این معنی است که شما نیز باید به آنها عمل کنید. در واقع، با پیروی از ضرب المثل حکیمانه «کم وعده هید و بیش از حد عمل کن» در انجام آنچه وعده داده بودید فراتر بروید.

  1. یک داستان جذاب با پشتوانه داده ها بگویید.

یکی از چیزهایی که در میان همه ارائه‌ های مؤثر رایج است این است که چگونه از داستان سرایی و مثال‌ های واقعی استفاده می‌کنند تا هدف را به سمت اصلی هدایت کنند.

برخی از نقل قول های بازاریابی واقعا شگفت انگیز وجود دارد، اما بهترین و مختصرترین آنها این است:

“در اصل بازاریابی، داستان سرایی است.” جمله ای از : ملیندا پارتین (Melinda Partin) .

همین امر در مورد ارائه های شما نیز صدق می کند. اساساً، اگر مخاطبان شما محتوای شما را بسیار مرتبط و شخصی بدانند، احتمال بیشتری دارد که با آن تعامل داشته باشند. یک داستان با معرفی یک شخصیت (تخیلی یا غیر واقعی) که مشکلی دارد ومی توانید حل کنید، این حس ارتباط را ارائه می دهد. سناریویی ایجاد می کند که مخاطب نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

بنابراین، همانطور که اسلایدهای خود را مرور می‌کنید، از مثال‌ های عملی و واقعی استفاده کنید تا ارائه ها را به طور هوشمندانه ای به هم متصل کنید. به همین سادگی است که بگویید چگونه شما یا شخص دیگری آنچه را که می‌خواهید منتقل کنید، اجرا کرده‌اید.

با این حال، اطمینان حاصل کنید که تمام مثال‌ ها و تصاویر شما توسط بازاریابی مبتنی بر داده از منابع معتبر پشتیبانی می‌شوند. اسلایدهای شما باید به وضوح منبع اطلاعات را مشخص کنند. آخرین چیزی که می خواهید بشنوید این است که “حقایق خود را در حین ارائه عرضه کنید.”

  1. محتوای اسلاید کمتری داشته باشید.

چند بار در ارائه ای نشسته اید که اسلایدها آنقدر مملو از متن هستند که کل ارائه را بی اثر می کند؟

این کار را نکنید.

همانطور که ممکن است شنیده باشید، امروزه دامنه توجه متوسط انسانها به طرز تاسف باری پایین است. و وقتی صحبت از توجه به ارائه ‌های مفصل در تنظیمات کنفرانس یا ارائه‌ های از راه دور با استفاده از ابزار اشتراک‌گذاری صفحه می‌شود، می‌تواند حتی بدتر هم باشد. مخاطبان شما احتمالاً کارهای بسیار بهتر و فوری تری نسبت به گوش دادن به شما و اسلاید های پر از متن شما دارند.

بنابراین، چه کار می کنید؟

اسلایدهای خود را ساده کنید و به جای اینکه آنها را با متنی که قرار است صحبت کنید (و توضیح دهید) بچسبانید، فقط نکات کلیدی را به عنوان متن نوشتاری درج کنید. از اسلایدها برای پشتیبانی از گفتار – و نه جایگزین کردن آنها – استفاده کنید. و درست مانند داستان ‌ها و مثال‌ ها، تا آنجا که ممکن است تصاویر بصری (تصاویر، گیف‌ها، ویدیوها) را برای کمک به درک بهتر در نظر بگیرید.

علاوه بر این، هر چه تعداد اسلایدها بیشتر باشد، بهتر است. به جای اینکه چند دقیقه با یک اسلاید صحبت کنید، محتوای خود را در چند اسلاید پخش کنید.

از تصاویر متعدد برای نشان دادن نظر خود استفاده کنید و اسلایدها را در حرکت نگه دارید. این به حل مسئله کاهش دامنه توجه کمک می کند.

همچنین، مطمئن شوید که از تصاویر با کیفیت بالا استفاده می کنید. ممکن است در رایانه شما خوب به نظر برسند، اما تصاویر اغلب پس از نمایش بر روی صفحه نمایش بزرگتر تار می شوند. پس حتما آن را بررسی کنید. وب‌ سایت‌های عالی زیادی وجود دارند که عکس ‌ها و تصاویر درجه یک را به صورت رایگان ارائه می‌دهند، مانند Unsplash، Pixabay، و unDraw.

همچنین، اگر طراح گرافیک ندارید و نیاز شدیدی به ایجاد برخی گرافیک‌ های زیبا یا حذف/ویرایش پس‌زمینه تصویری که می‌خواهید در اسلایدهای خود قرار دهید وجود دارد، از ابزارهای آنلاین بصری مانند Canva و AutoClipping، بهره بگیرید.

  1. از طنز عاقلانه استفاده کنید.

فقط به این دلیل که شما در یک زمینه جدی – یعنی تجارت – در حال ارائه هستید. به این معنی نیست که ارائه شما باید خسته کننده یا بی مزه باشد. گنجاندن برخی شوخی‌ ها باعث افزایش تعامل مخاطب و حفظ محتوای شما می‌شود.

بنابراین، اسلایدهای خود را با غنای طنز مرتبط، جلوه دهید. این می تواند به شکل شوخی با کلمات و GIF متحرک و حتی شکلکهای جالب باشد. با این حال، مطمئن شوید که طنز در واقع با محتوایی که ارائه می‌دهید مرتبط است. و باعث حواس پرتی نمی‌شود. آن را اجباری اما طبیعی جلوه ندهید.

اکثر شکلکهای موجود در اینترنت کیفیت و وضوح پایینی دارند، برای ایجاد شکلکهای اصلی خود باید مدتی زمان بگذارید. هر چند نگران نباشید. ایجاد آنها یک فعالیت کوچک سرگرم کننده است و زمان زیادی را نمی گیرد. از ابزارهای آنلاینی مانند Imgflip یا Meme Creator استفاده کنید. که به شما امکان می دهد تصویر خود را آپلود کنید و متن به سبک شکلک را به راحتی بپوشانید. در مورد گیف ‌ها، می‌توانید از GIPHY که دارای یک کتابخانه عظیم از GIF و قابلیت جستجوی دقیق است، استفاده کنید .بنابراین می‌توانید تمام GIF‌های مورد نیاز خود را در آنجا پیدا کنید.

نتیجه گیری نهایی

مخاطبان خود را در پایان ارائه بازاریابی تان معلق نگذارید. دقیقاً به آنها بگویید که بعداً چه کاری انجام دهند: آیا این قسمتی است که می توانند سؤال بپرسند و شک خود را برطرف کنند؟ چگونه باید از اطلاعاتی که شما ارائه کرده اید برای حل مشکلات خود استفاده کنند؟

تمام مهم ترین نکاتی را که در ارائه بازاریابی بیان شد تکرار کنید. و مطمئن شوید که ارزشی که در ابتدای ارائه گفتید واقعاً ارائه شده است. اگر ارائه شما فاقد ارتباط دو طرفه و مشارکت مخاطبان بود، اکنون زمان آن است که تبادل ایده ها و بحث های معمولی داشته باشید. در نهایت، از آنجایی که این یک ارائه بازاریابی بود، منطقی است که آن را با یک CTA مشخص به پایان برسانیم. که دقیقاً همان کاری را که می‌خواهید مخاطبانتان انجام دهند، نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *