آموزش بازاریابی دیجیتال, پاورپوینت بازاریابی

ارائه وبینار: نکاتی برای جلب نظر شرکت کنندگان

ارائه وبینار

ارائه وبینار: نکاتی برای جلب نظر شرکت کنندگان

مقدمه

ارائه وبینا چیست ؟

هدف از وبینار چیست؟

تفاوت بین ارائه ویدیویی و وبینار چیست؟

نکاتی برای ارائه وبینار موفق

نتیجه گیری نهایی

 

مقدمه

میزبانی یک وبینار کار ساده ای نیست، به خصوص زمانی که موضوع پیچیده ای را پوشش می دهد که باید به ساده ترین روش به بینندگان ارائه شود تا به آنها کمک کند تا هر نکته را درک کنند. برای انجام این کار، باید یک ارائه وبینار برنده با تمام اطلاعات ضروری و ساختار اسلاید بصری مناسب طراحی کنید.

بنابراین، برای کمک به شما در ایجاد یک اسلاید وبینار جذاب، توضیح داده‌ایم که وبینار و هدف آن چیست و چند نکته مهم برای ارائه موفق وبینار.

ارائه وبینار چیست؟

ارائه وبینار یک کنفرانس مجازی، یک رویداد آنلاین یا حتی یک سمینار است که به صورت آنلاین برگزار می شود. این یک کنفرانس از پیش ضبط شده یا اغلب زنده است که به صورت آنلاین برای شرکت کنندگان ارائه می شود تا در مورد یک موضوع خاص بیاموزند.

در یک ارائه وبینار، مجری یا گروهی از ارائه دهندگان دانش خود را در مورد موضوع، مورد بحث قرار می دهند. و شرکت کنندگان را قادر می سازند تا درباره چیزی که می تواند برای آنها مفید باشد، یاد بگیرند یا آگاهی کسب کنند.

رویداد مجازی می تواند به صورت یک کارگاه، یک سخنرانی یا بحث توسط متخصصان صنعت، متخصصان، معلمان یا هر فرد واجد شرایط دیگری که نکات و مباحث مربوط به یک موضوع خاص را می داند، باشد.

هدف از وبینار چیست؟

یک وبینار برای یک هدف خاص برگزار می شود که می تواند:

  • ایجاد مشتری
  • افزایش فروش
  • الهام بخشی برای مخاطب
  • ایجاد اعتماد
  • ایجاد آگاهی از برند
  • تعامل با شرکت کنندگان
  • انتقال دانش

ارائه ‌های وبینار به کسب‌ و کارها این امکان را می‌دهد تا به مشتریان گسترده‌ای در سطح جهانی دست یابند. این امر اقتدار کارشناسان شناخته شده را افزایش می دهد، زیرا آنها با مخاطبان هدف تعامل دارند. آنها نه تنها مقرون به صرفه هستند، بلکه به طور پویا به کسب و کارها کمک می کنند تا افراد بیشتری را جذب کنند، سرنخ های سودآور ایجاد کنند و تبدیل ها را افزایش دهند.

تفاوت بین ارائه ویدیویی و وبینار چیست؟

ممکن است فکر کنید که یک وبینار و یک ارائه ویدیویی با میزبانی هر دوی آنها به صورت آنلاین و داشتن یک مجری که اطلاعات را برای مخاطبان خود به اشتراک می گذارد، یکسان هستند. با این حال، هر دوی اینها از نظر تعامل از یکدیگر متمایز هستند.

یک ارائه وبینار تعامل زنده بین مخاطب با ارائه دهنده را ارائه می دهد، در حالی که یک ارائه ویدیویی معمولی اینطور نیست. عامل کلیدی در اینجا تعامل است. با وبینارها، مجریان می توانند بیشتر با مخاطبان درگیر شوند و تعامل بیشتری داشته باشند، نه اینکه صرفاً ویدیویی از صحبت آنها در مورد چیزی نشان دهند.

یک قالب ساختار وبینار معمولی اغلب شامل چهار چیز در طرح کلی خود است:

  1. داستانی برای الهام گرفتن (اقتدار و اعتبار ارائه دهنده را ایجاد می کند)
  2. بخش اصلی وبینار (این شامل ساختار اسلایدهای بصری به همراه بحث است)
  3. بخش پرسش و پاسخ زنده (این جایی است که تعامل اصلی انجام می شود)
  4. فراخوان برای اقدام (به مخاطب اجازه می دهد تا مراحل بعدی را بداند)

نکاتی برای ارائه وبینار موفق

وبینارها برای موفقیت باید به یاد ماندنی باشند. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای میزبانی یک ارائه وبینار موفق استفاده کنید.

  1. در مورد موضوع خود به طور گسترده تحقیق کنید

اولین قدم این است که موضوعی را انتخاب کنید و درباره آن تحقیق کنید تا بتوانید آن را به گونه ای به مخاطب ارائه دهید که با اهداف شما، آنچه ارائه می دهید و همچنین علاقه شرکت کننده مرتبط باشد. از خود بپرسید چه کسی در وبینار شما شرکت خواهد کرد، مشکلات آنها چیست و چگونه می توانید به آنها کمک کنید تا مسائل خود را حل کنند به این ترتیب موضوع کار شما روشن شود.

  1. طرح کلی موضوع را برنامه ریزی کنید

پس از شناخت عمیق موضوع خود، باید طرح کلی یا توالی ساختار اسلایدهای بصری خود را برنامه ریزی کنید. به روشی منطقی مشخص کنید که چه چیزی اول می‌آید و چه چیزی دنبال می‌شود تا به مخاطبان شما کمک کند با پیام شما ارتباط برقرار کنند. جریان ارائه وبینار شما باید برای مخاطبان با توجه به سطح آنها قابل درک باشد.

  1. از یک الگوی ارائه وبینار استفاده کنید

طراحی قالب های برنده برای ارائه موفقیت آمیز وبینار می تواند پیچیده باشد، به خصوص هنگامی که زمان زیادی دارید. پرداختن به جنبه طراحی می تواند زمان زیادی را برای شما به همراه داشته باشد و تعیین اینکه کدام طراحی بهتر به نظر می رسد را برای شما درد سرساز کند. برای جلوگیری از مشکل، می‌توانید از یک قالب ارائه وبینار حرفه‌ای استفاده کنید. (یا اگر بودجه شما اجازه نمی‌دهد، از بین انواع قالب‌های ارائه رایگان وبینار انتخاب کنید). تغییراتی در آن ایجاد کنید تا با برند تان مطابقت داشته باشد، و یک قالب آماده داشته باشید.

  1. فناوری را قبل از پخش زنده آزمایش کنید

یک ارائه موفق وبینار باید عاری از هرگونه مشکل فنی باشد زیرا یک سمینار زنده است و هر گونه وقفه باعث کاهش تعامل مخاطبان می شود. قبل از اینکه رویداد مجازی خود را میزبانی کنید، همه دستگاه های فنی خود، از جمله میکروفون، دوربین و چراغ ها را آزمایش کنید.

یکی دیگر از جنبه های کلیدی پس زمینه ارائه است، تصمیم می گیرید که آیا از یک صفحه سبز یا با شدت نور کافی، یک پس زمینه مجازی یا به سادگی پس زمینه خانه خود برای پخش وبینار خود استفاده می کنید. اطمینان حاصل کنید که از شلوغ کاری های غیرضروری خالی است، همچنین هیچ نویز در پس زمینه وجود ندارد.

در نهایت، یکی دیگر از عوامل مهم نرم افزاری است که برای میزبانی سمینار مجازی خود استفاده خواهید کرد. تعداد زیادی نرم افزار میزبانی وبینار وجود دارد که می توان از آنها برای اجرای وبینار خود استفاده کرد، اما برای موفقیت آن باید نرم افزاری را انتخاب کنید که با اهداف شما همسو باشد.

  1. با مقدمه و مرور کلی شروع کنید

الف. تخصص و تجربه خود را معرفی کنید

مقدمه وبینار شما می تواند به سادگی عنوان اسلاید شما باشد. اما همچنین باید خود، تجربه و تخصص خود را معرفی کنید تا اعتبار تان را ایجاد کنید. اعتبارنامه های مرتبط را برای بیان خبرگی و تجربه خود در مورد موضوع ذکر کنید. این کار باعث می شود که مخاطب به شما اعتماد کند و با دقت به آنچه در مورد موضوع می گویید گوش دهد.

ب. گواهینامه ها و شواهد اجتماعی را اضافه کنید

علاوه بر اعتبار شما، مدارک اجتماعی نیز برای حفظ اقتدار شما در موضوع مورد نیاز است. نظرات مرتبط از کارفرمایان، مشتریان و همکاران خود را اضافه کنید تا مخاطب بتواند به بینش شما اعتماد کند و تعامل را افزایش دهد.

ج. یک نمای کلی از وبینار ارائه دهید

ارائه یک نمای کلی از وبینار خود به مخاطبان شما کمک می کند تا جریان ارائه وبینار شما را دنبال کنند. چیدمان وبینار شما برای بحث در مورد موضوعات پیچیده مهم است و مخاطب باید از آنچه در طول ارائه شما پیش می آید آگاه باشد تا موضوعات اصلی را درک کند و تا انتها در مسیر شما بماند.

  1. مخاطبان خود را به تعامل ترغیب کنید

ایجاد یک ارائه وبینار تعاملی شانس جذب مخاطبان هدف شما را افزایش می دهد. هنگام ایجاد ساختار اسلاید وبینار خود، اسلایدهای خاصی را وارد کنید که مخاطبان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. می‌توانید سؤال بپرسید، نظرسنجی ‌ها را وارد کنید، انگیزه ماندن در وبینار را ایجاد کنید، یا فعالیتی را برای شرکت‌کنندگان اضافه کنید تا درباره موضوع شما بیشتر بدانند.

برخی از نرم افزارهای وبینار دارای قابلیت چت باکس نیز هستند که در آن می توانید از مخاطبان بخواهید تا سوالات خود را تایپ کنند یا به سوالاتی که طرح می کنید پاسخ دهند. این کار ارائه وبینار شما را به یاد ماندنی‌تر می‌کند زیرا شرکت‌کنندگان با شما در تعامل هستند و سؤالات آنها فوراً حل می‌شود.

  1. گرافها و نمودارها را برای ارائه آمار اضافه کنید

آمار، داده ها و ارقام را در ارائه وبینار خود ارائه کنید تا مخاطبان شما بتوانند به راحتی رابطه بین ارقام را درک کنند. از گرافها، نمودارها و جداول برای نمایش داده ها و تقویت نکات خود با وضوح بیشتر استفاده کنید. نمودارها می توانند به تجسم آسان تر روندها، ارزیابی ارقام و به دست آوردن بینش های ارزشمند کمک کنند.

  1. اتاق را برای یک جلسه پرسش و پاسخ زنده نگه دارید

تفاوت اصلی یک وبینار با یک ویدیوی آنلاین، تعاملی است که بین ارائه دهنده و شرکت کنندگان ارائه می دهد. و بهترین راه برای تعامل با مخاطب، برگزاری یک جلسه پرسش و پاسخ زنده است. حل سوالات مخاطبان ارائه وبینار شما را قادر می سازد تا به خاطر سپرده شوید و ارزشی را که شما ارائه می دهید به دست آورند. اگر شرکت کنندگان هنوز تا پایان سمینار مجازی شما سؤالی دارند که حل نشده باشد، برای اطلاعات بیشتر باز نمی گردند.

علاوه بر اینکه در پایان وبینار فضایی برای یک جلسه پرسش و پاسخ دارید، می‌توانید پس از توضیح یک مفهوم اصلی به شرکت‌کنندگان وقت دهید تا در طول وبینار تعامل داشته باشند. پرداختن به سوالات آنها در این بین به آنها کمک می کند تا پیام شما را به راحتی درک کنند. و اعتبار شما را به عنوان یک ارائه کننده نیز تثبیت می کند.

  1. با یک فراخوان برای اقدام پایان دهید

کلید یک وبینار موفق، دعوت به عمل است. مخاطب باید بداند که مراحل بعدی برای شناخت بیشتر، مشارکت، خرید محصول شما یا سرمایه گذاری در خدمات شما چیست. این می تواند به سادگی دانلود یک وایت پیپر (whitepaper)، یک کتاب الکترونیکی (eBook)، ثبت نام برای یک دوره آزمایشی رایگان یا حتی یک خبرنامه باشد. درک آن را برای متصدیان روشن کنید، ارزش چیزی را که از آن به دست می‌آورند نشان دهید و به آنها بگویید مشکلی که برایشان حل می‌کنید ، چیست.

نتیجه گیری نهایی

ارائه وبینار می تواند به کسب و کارها کمک کند تا برند خود را بسازند، مشتریان خود را گسترش دهند، مشارکت ایجاد کنند، اشتراک به دست آورند و همچنین سرنخ های سودآور ایجاد کنند.

درست مانند یک ارائه معمولی، یک وبینار نیز برای موفقیت نیاز به شروعی قوی و پایانی جسورانه دارد. اگر مخاطب در ابتدا اطلاعات درستی در مورد مجری دریافت نکند، اعتماد آنها ایجاد نمی شود. و در نتیجه علاقه خود را از دست می دهند.

به طور مشابه در پایان وبیناری که بدون جلسه پرسش و پاسخ به پایان می رسد. شرکت کنندگان همچنان سوالاتی در ذهن خود دارند که حل نشده است. که منجر به معاملات بسته نشده، نرخ بازگشت پایین و مخاطبان بی علاقه می شود.

به غیر از پرسش و پاسخ، یک فراخوان قوی برای اقدام منجر به فروش بسته می شود. و شما را قادر می سازد که سرنخ ها را جذب کنید. اگر برنامه عملیاتی خاصی ارائه نشود، وبینار هیچ فایده ای برای مخاطبان نخواهد داشت. همچنین می‌توانید از یک پرسشنامه یا نظرسنجی در پایان رویداد مجازی خود استفاده کنید. تا از مخاطبان بپرسید که در آینده چه برنامه‌ای دارند و آیا وبینار ارزش وقت گذاشتن را داشته است. بنابراین می‌توانید وبینار بعدی خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *