7 نوع گزارش فروش که هر صاحب کسب و کاری باید بداند
مقدمه
همانطور که وارد سال جدید می شویم، جایی که حوزه کسب و کار پویاتر و چالش برانگیزتر از همیشه است.
نقش انواع گزارش های فروش در شکل دادن به تصمیمات استراتژیک نمی تواند اغراق آمیز باشد.
صاحبان مشاغل باید پتانسیل تحول آفرین گزارش های فروش را به عنوان ابزارهای ارزشمندی که داده های خام را به بینش های عملی تبدیل می کند، بشناسند. این گزارش ها به عنوان یک ذره بین عمل می کنند و جنبه های حیاتی عملکرد فروش، رفتار مشتری و روند بازار را روشن می کنند.
در این پست وبلاگ، هفت نوع گزارش فروش را بررسی خواهیم کرد که هر صاحب کسب و کاری باید با آنها آشنا باشد و اهمیت و هدف آنها را روشن کند.
آموزش مدیریت فروش : پکیج آموزش ویدئویی و فایلهای اکسل کاربردی مدیریت فروش
7 نوع گزارش فروش
گزارش عملکرد فروش
گزارش عملکرد فروش، کارت گزارش تیم فروش شما است. این برای ارزیابی اثربخشی تیم فروش و استراتژی های شما مفید است. در واقع یک نمای کلی از فعالیت های فروش شما، از جمله معیارهای کلیدی مانند درآمد ایجاد شده، واحدهای فروخته شده و جذب مشتری ارائه می دهد.
درک نحوه عملکرد تیم فروش شما به صورت جمعی و فردی برای شناسایی نقاط قوت، ضعف و زمینه های بهبود اساسی است. این گزارش زمینه را برای اهداف واقعی فراهم میکند، مشارکت های تیمی و فردی را اندازهگیری میکند، و به شما امکان میدهد تا جایی که لازم است تنظیمات دقیق انجام دهید.
مثال : گزارش عملکرد ماهانه فروش می تواند شامل معیارهای دقیق در مورد دستاوردهای فروشنده فردی، اهداف تیم در مقابل عملکرد واقعی و روند درآمد در طول زمان باشد.
گزارش تبدیل سرنخ ها به مشتری
گزارش تبدیل سرنخ، سفر سرنخ ها را از طریق قیف فروش شما ردیابی می کند، و بینش هایی را در مورد اینکه چه تعداد سرنخ در هر مرحله پیشرفت می کنند و در نهایت به مشتریان تبدیل می شوند، ارائه می دهد.
با نظارت بر نرخ تبدیل سرنخ، صاحبان مشاغل می توانند کارایی قیف فروش خود را ارزیابی کنند. این نوع گزارش در شناسایی تنگناها در فرآیند تبدیل، تنظیم دقیق استراتژیهای شما و اطمینان از تبدیل آن سرنخها به مشتریان خوشحال مؤثر است.
مثال: تصور کنید یک گزارش تبدیل سرنخ، سرنخ ها را در هر مرحله، نرخ تبدیل، و مدت زمانی که طول می کشد تا یک سرنخ از «فقط به دنبال» به «الان به این نیاز دارم» تبدیل شود، تجزیه می کند.
گزارش هزینه جذب مشتری
می توان گفت گزارش هزینه جذب مشتری ، هزینه جذب مشتری جدید را محاسبه می کند. از بازاریابی تا فروش، همه چیز در آنجاست.
درک این گزارش برای ارزیابی کارایی استراتژی های جذب مشتری حیاتی است. در واقع این گزارش فروش، تصمیمگیری در مورد تخصیص منابع را راهنمایی میکند و تضمین میکند که هزینه جذب مشتری با استراتژی کلی کسبوکار مطابقت دارد.
مثال: گزارش هزینه جذب مشتری ممکن است شامل هزینههای تبلیغات، حقوق تیم فروش و سایر تلاشهای بازاریابی تقسیم بر تعداد مشتریانی باشد که در یک دوره خاص به دست آوردهاند.
آموزش تحلیل فروش : هندبوک ، ویدیوهای آموزشی ، فایل و داشبورد آماده اکسل آنالیز داده های فروش
گزارش پیش بینی فروش
پیشبینی فروش، عملکرد فروش آینده را بر اساس دادههای تاریخی، روند بازار و سایر عوامل مرتبط پیشبینی میکند. این به عنوان یک نقشه راه برای تعیین اهداف فروش واقعی و تخصیص موثر منابع عمل می کند.
پیشبینی دقیق به این معنی است که دیگر کورکورانه در مسیر بازاریابی و فروش حرکت نکنید. مدیریت موجودی بهتر، برنامه ریزی منابع و تصمیم گیری استراتژیک را تسهیل می کند. صاحبان مشاغل می توانند با اطمینان بیشتری از عدم قطعیت های بازار عبور کنند. و استراتژی های خود را با ارقام فروش پیش بینی شده هماهنگ کنند.
مثال : گزارش های پیشبینی فروش فصلی ممکن است شامل ارقام فروش پیشبینیشده برای هر محصول یا خدمات، فاکتورگیری فصلی، روند بازار و فعالیتهای تبلیغاتی باشد.
گزارش نرخ ریزش
نرخ ریزش درصد مشتریانی را که استفاده از یک محصول یا خدمات را در یک دوره معین متوقف می کنند اندازه گیری می کند. نرخ های ریزش بالا می تواند برای یک کسب و کار مضر باشد و بر درآمد و رشد تأثیر بگذارد.
نظارت بر نرخ ریزش به صاحبان مشاغل اجازه می دهد تا مشکلات کیفیت محصول یا خدمات، خدمات مشتری یا رقابت در بازار را شناسایی کنند. بینش های ارزشمندی را برای استراتژی های حفظ مشتری ارائه می دهد.
مثال: گزارش نرخ ریزش ممکن است شامل معیارهایی مانند تعداد مشتریان از دست رفته در یک بازه زمانی خاص، دلایل ریزش و تلاش برای حفظ مشتریان باشد.
گزارش تجزیه و تحلیل قیف فروش
یک گزارش تجزیه و تحلیل قیف فروش، بررسی عمیقی از قیف فروش، ردیابی فرصت ها از زمان ورود تا بستن قرارداد است. این سفر کامل به شناسایی جریان های بالقوه درآمد و ارزیابی کارایی فرآیند فروش کمک می کند.
درک قیف فروش برای پیش بینی درآمد آینده با دقت بیشتر بسیار مهم است. صاحبان مشاغل می توانند مناطقی را که نیاز به توجه دارند مشخص کنند و منابع را به طور مؤثر با این نوع گزارش فروش تخصیص دهند.
مثال : معیارها در گزارش تجزیه و تحلیل قیف فروش ممکن است شامل تعداد فرصتها در هر مرحله، میانگین اندازه معامله و میانگین زمان لازم برای حرکت در این فرآیند باشد.
گزارش تحلیل سودآوری
گزارش تحلیل سودآوری، سودآوری محصولات، خدمات یا بخشهای مشتری را ارزیابی میکند. برای شناسایی سودآورترین جنبه های کسب و کار، هم درآمد و هم هزینه های مرتبط را در نظر می گیرد.
شناسایی سودآورترین جنبه های کسب و کار شما به تلاش های متمرکز و تخصیص منابع اجازه می دهد. به بهینه سازی ارائه محصول یا خدمات و اصلاح استراتژی های بازاریابی کمک می کند.
مقاله پیشنهادی : مشتری یابی : 35 نکته، تکنیک، الگو، و ابزار برای موفقیت در برابر مشتریان بالقوه
سلام یکی بزرگترین مشکلات سازمانها اینه که افراد نمی دونن چطور باید یه گزارش خوب تهیه کنن و مشکل بزرگتر اینه که چطور اونو ارائه بدند. به نظرم مقاله جالبی بود.