آموزش بازاریابی

صنعت خرده فروشی : بررسی اجمالی، روندها، فعالیت ها و چالش ها

صنعت خرده فروشی بررسی اجمالی، روندها، فعالیت ها و چالش ها

صنعت خرده فروشی : بررسی اجمالی، روندها، فعالیت ها و چالش ها

مقدمه

صنعت خرده فروشی به کلیه مشاغلی اطلاق می شود که به فروش کالا و خدمات به مشتریان مشغول هستند. این شامل انواع مختلفی از فروشگاه ها مانند بازار مواد غذایی، راحتی، تخفیف، مستقل، دپارتمان، DIY، برق و فروشگاه های تخصصی است که در سطح جهانی وجود دارند.

شما مخفف “DIY” – Do It Yourself – را همه جا می بینید و می شنوید، و احتمالاً از قبل هم می دانید که مخفف چیست : “این کار را خودتان انجام دهید.” این یک مفهوم کاملاً ساده است.

تجارت خرده‌ فروشی از طریق انتخاب گسترده کالاها و خدمات کم ‌هزینه و با کیفیت که راحتی و انتخاب را به مشتریان ارائه می‌دهد، نقش مهمی در اقتصاد بازی می‌کند. صنعت خرده فروشی با به کارگیری بخش قابل توجهی از نیروی کار صنعت، به ایجاد شغل و تشویق توسعه اقتصادی نیز کمک می کند.

صنعت خرده فروشی چیست؟

صنعت خرده فروشی وظیفه تامین کالاها و خدمات مختلف مانند پوشاک، لوازم الکترونیکی، مواد غذایی، مبلمان و غیره را بر عهده دارد. شما می توانید فروشگاه های خرده فروشی را به صورت آنلاین، در مراکز خرید، استریپ مال و حتی فروشگاه های پاپ آپ پیدا کنید.

استریپ مال (strip-mall) ردیفی از فروشگاه‌ها است که در یک محله با هم تجارت می‌کنند که معمولاً نیازهای کلیدی خرید محلی را تأمین می‌کنند.

صنعت خرده ‌فروشی در سال ‌های اخیر بسیار رقابتی بوده است و بسیاری از فروشگاه‌ها در حال ارزیابی مجدد فرآیندها و استراتژی‌های سنتی خود هستند. این نشان ‌دهنده اهمیت خرده ‌فروشی برای اقتصاد است، زیرا حتی برندهای بزرگ در حال ایجاد تغییراتی در زنجیره تامین و رویکردهای مدیریتی خود هستند.

خرده فروشی چیست؟

خرده فروشی بخش مهمی از اقتصاد است زیرا مردم را قادر می سازد کالاها و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند. فروشگاه های خرده فروشی محصولات و خدمات متنوعی از خواربار تا پوشاک را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. علاوه بر این، خرده فروشی ها نیز مسئول ایجاد شغل هستند زیرا تعداد قابل توجهی از افراد را استخدام می کنند.

ما ممکن است «خرده فروشی» را به عنوان بخشی تعریف کنیم که شامل فروش کالا یا خدمات توسط یک شرکت به طور مستقیم به مشتریان فردی برای مصرف شخصی یا خانگی است.

خرده فروشان می توانند هم در بازارهای خرده فروشی و هم در بازارهای سازمانی فعالیت کنند، اما ویژگی پردازش بسیاری از معاملات کوچک را دارند. از سوی دیگر، بازار عمده فروشی منحصراً بین مشاغل و نه مصرف کنندگان فردی کار می کند. با این حال، برخی از شرکت ها در هر دو نوع فعالیت شرکت می کنند.

مقاله پیشنهادی : روندهای فروش : 11 روند بزرگ فروش در سال جدید

 

3 بخش و 5 نوع فعالیت در بخش خرده فروشی

بازارهای خرده فروشی به طور کلی به سه حوزه اصلی تقسیم می شوند:

محصولات غذایی –

به توزیع مواد غذایی و محصولات مرتبط به مصرف کنندگان از طریق فعالیت های مختلف اشاره دارد.

کالاهای مصرفی –

این به مجموعه ای از فعالیت ها اشاره دارد که بر فروش محصولات متمرکز است و می توان به طور مداوم از آنها استفاده کرد.

کالاهای مصرفی بادوام –

به فعالیت هایی اشاره دارد که کالاهای بادوام مانند مبلمان، ظروف آشپزی و لوازم خانگی را به مصرف کنندگان ارائه می دهد که عمر طولانی تری دارند.

علاوه بر این طبقه بندی، بخش خرده فروشی را نیز می توان بر اساس فعالیت ها به 5 نوع متفاوت طبقه بندی کرد، مانند:

مکان ثابت خرده فروشی –

در مورد یک فروشگاه سنتی صحبت می کند که مشتریان می توانند محصولات را خریداری کنند. به طور معمول، این فروشگاه ها در خیابان های اصلی یا در مراکز خرید قرار دارند.

سوپرمارکت‌ها –

در اینجا می ‌توانید طیف گسترده‌ای از محصولات، از جمله لوازم خانگی، فناوری و مواد غذایی را خریداری کنید.

فروشگاه‌های تخفیف‌دار –

فروشگاه‌های تخفیف‌دار نوعی خرده ‌فروشی هستند که بیشتر بر روی اقلام غذایی تمرکز می‌کنند و معمولاً محصولات غیر برند را با قیمت‌ های پایین ‌تری در مقایسه با سوپر مارکت‌ها به فروش می‌رسانند، اگرچه مشابه هستند.

مغازه های موقت –

کسب و کارهای موقت اغلب در مناطق پر رفت و آمد قرار دارند و فقط برای مدت محدودی باز هستند. آنها بخشی از یک استراتژی بازاریابی هستند و به عنوان یک نقطه تماس فیزیکی برای راه اندازی محصولات جدید یا تثبیت هویت برند عمل می کنند.

ماشین‌های فروش خودکار –

فروشگاه از نظر فیزیکی حضور ندارد و خدمات کاملاً خودکار است. نکته قابل توجه این است که دستگاه‌های فروش خودکار در مقایسه با گذشته اکنون تنوع بیشتری از محصولات از جمله مواد غذایی، دارویی و اقلام کوچک را ارائه می‌دهند.

 

مقاله پیشنهادی : ادغام ابزارهای دیجیتال و استراتژی فروش : ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

روندهای خرده فروشی

برای پیشی گرفتن از رقابت در صنعت خرده‌ فروشی، کسب‌ و کارها باید با آخرین روند نیازهای مصرف‌کننده همگام باشند.

برخی از روندهای صنعت خرده فروشی معاصر که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

1) مخارج مصرف کننده

در صنعت خرده‌ فروشی بسیار رقابتی امروزی، شرکت‌ها باید تلاش کنند تا با ارائه خدمات مشتری درجه یک و تجربه یکپارچه خرید ، خود را متمایز کنند. محبوبیت فزاینده خرده فروشی همه کانالی بر اهمیت برآورده کردن این انتظارات تأکید می کند.

مصرف کنندگان مایلند از مزایای روش های خرید مرسوم و راحتی فناوری مدرن استفاده کنند. آنها ممکن است انتخاب کنند که با استفاده از تبلت ها یا تلفن های هوشمند خود به صورت آنلاین خرید کنند یا از یک فروشگاه فیزیکی در یک فروشگاه آجر و ملات بازدید کنند.

خرده‌ فروشان باید تجربه ‌ای روان و راحت را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند تا رقابتی باقی بمانند. مهم نیست که یک غرفه بازار، یک شرکت خرده‌فروشی در بریتانیا یا یک خرده‌فروش آنلاین باشد، زیرا تقاضا برای خرده‌فروشی از سوی مصرف‌کنندگان همچنان قوی است. سازمان ‌های خرده ‌فروشی برای حفظ رقابت و پاسخگویی به تقاضای مصرف‌کننده برای مخارج در بخش خرده ‌فروشی، باید محصولات با کیفیت بالا را در سراسر زنجیره تامین حفظ کنند.

2) هوش بازار

برای موفقیت در عصر دیجیتال، کسب‌ و کارها باید بتوانند حجم وسیعی از داده‌های مصرف‌کننده را در دسترس داشته باشند. هوش بازار کلید این تلاش است، زیرا خرده فروشان باید بازار هدف و عادات خرید مشتری خود را تجزیه و تحلیل کنند تا محصولات مناسب را ارائه دهند.

برای درک رفتارهای خرید مشتریان و بهبود استراتژی های بازاریابی آنها، خرده فروشان باید داده ها را به دقت بررسی کنند. با تجزیه و تحلیل بینش ‌های بازار، کسب‌ و کارها می‌ توانند تاکتیک‌های بازاریابی خود را برای خدمت‌رسانی بهتر به مخاطبان مورد نظر شان و ارائه یک تجربه کاملاً شخصی ‌سازی شده برای مشتری تطبیق دهند.

3) برنامه های وفاداری

برنامه های وفاداری مشتری به طور فزاینده ای محبوب می شوند زیرا می توانند فروش را به روش های مختلف افزایش دهند.

استفاده از خدمات آنها می تواند نرخ حفظ مشتری شما را افزایش دهد و تجارت را تکرار کند. علاوه بر این، آنها می توانند مشتریان را تشویق کنند تا در هر خرید بیشتر هزینه کنند و به بازاریابی دهان به دهان و ارجاع برای جذب مشتریان جدید کمک کنند.

با اجرای برنامه های وفاداری مشتری، می توانید اطلاعات مفیدی در مورد الگوهای خرید و ترجیحات مشتریان خود جمع آوری کنید. سپس می توان از این داده ها برای سفارشی کردن استراتژی های بازاریابی و تجاری خود استفاده کرد که منجر به نتایج بهتر می شود.

4) خرید آنلاین

آنلاین حتی پس از قرنطینه COVID-19 همچنان روند قابل توجهی در خرده فروشی داشته است.

خرید آنلاین طیف گسترده ای از گزینه ها و راحتی را به مصرف کنندگان ارائه می دهد و آنها را قادر می سازد تا قیمت ها را مقایسه کرده و محصولات مورد نظر خود را بدون خروج از خانه خریداری کنند. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ که استراتژی ‌های کسب‌ و کار آنلاین را در خود جای داده‌اند، ویژگی ‌هایی مانند فروش خانه به خانه را نیز ارائه می‌کنند که مزیت رقابتی را در چشم‌انداز خرده‌فروشی تضمین می‌کند.

علاوه بر این، کارگران خرده‌فروشی می ‌توانند از افزایش انعطاف‌پذیری بهره ببرند که منجر به بهبود بهره‌وری و حاشیه سود بالاتر برای کسب‌وکار شما می‌شود. خرده فروشان می توانند به راحتی رفتار و ترجیحات مصرف کننده را ردیابی کنند، که می توان از آنها برای سفارشی کردن استراتژی های بازاریابی و فروش برای رضایت بهتر مشتری و افزایش نرخ تبدیل استفاده کرد.

یکی از مزیت های این روش بازاریابی این است که می توانید به مصرف کنندگان بین المللی که ممکن است به فروشگاه های فیزیکی شما دسترسی نداشته باشند فروش داشته باشید.

5) پایداری

مصرف کنندگان به طور فزاینده ای از پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی خرید خود آگاه می شوند. در نتیجه، آن‌ها از برندها می‌خواهند که شفاف‌تر باشند و خرده‌فروشان شیوه‌های پایدارتری را اتخاذ کنند.

خرده فروشان پایداری را مقرون به صرفه تر می یابند. مواد و فناوری های پایدار در حال کاهش قیمت هستند و برندها را قادر می سازد از آنها استفاده کنند. علاوه بر این، تعداد فزاینده‌ای از کسب ‌و کارها شیوه ‌های پایداری را برای کاهش اثرات زیست‌ محیطی خود اتخاذ می‌کنند و آن را به یک رویکرد اصلی‌تر تبدیل می‌کنند.

6) ظهور رسانه های خرده فروشی

انتظار می‌رود رسانه‌های خرده‌فروشی به عنوان یک کانال تبلیغاتی دیجیتال جدید ظهور کنند. غول‌های خرده‌فروشی بزرگ مانند آمازون و والمارت، همراه با تبلیغ‌کنندگان، در حال بررسی پتانسیل شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌ فروشی برای گسترش درآمد خود، هدف قرار دادن مخاطبان جدید و تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمدی خود هستند.

7) تاکید بر حریم خصوصی مصرف کننده و حفاظت از داده ها

حفاظت از داده ها و حریم خصوصی مصرف کنندگان به دلیل افزایش حملات سایبری، به ویژه در بخش خرده فروشی، به اولویت اصلی تبدیل شده است. همچنین نگرانی های فزاینده ای در مورد جمع آوری و استفاده از داده های مصرف کننده توسط پلت فرم ها و وب سایت های رسانه های اجتماعی وجود دارد.

8) خرید ترکیبی

در آینده، انتظار می‌رود که کانال‌های خرید ترکیبی که تجربیات فیزیکی و دیجیتالی را ترکیب می‌کنند، رواج بیشتری پیدا کنند. گزارش McKinsey نشان می‌دهد اکثریت (75 درصد) مصرف‌کنندگان در ایالات متحده در حال حاضر در فعالیت‌ های همه‌کاناله (omnichannel) امنی چنل، مانند تحقیق در مورد محصولات و خرید آنلاین و فروشگاه‌های فیزیکی شرکت می‌کنند.

9) انعطاف پذیری پرداخت

خرده ‌فروشان باید کانال‌ های پرداخت جدیدی مانند طرح‌ های تاخیری یا خرید در حال حاضر، پرداخت برنامه‌های بعدی، علاوه بر کارت‌های اعتباری را برای برآورده کردن انتظارات مصرف‌کنندگان بگنجانند.

10) TikTok و نسل Z تأثیر قابل توجهی بر تجارت اجتماعی خواهند داشت

افزایش تجارت اجتماعی را می توان به TikTok نسبت داد و کاربران نسل زِد Gen Z نقش مهمی در این رشد دارند.

پیش بینی می شود که در آینده 10 میلیون خریدار اجتماعی اضافی روی پلتفرم وجود داشته باشد.

11) شخصی سازی هنوز پادشاه است

با استفاده از شخصی سازی، برندها می توانند تجربیات مناسبی را به مشتریان خود ارائه دهند.

این می تواند منجر به تأثیر بیشتر بر تصمیمات خرید مشتریان، سطوح بالاتر تعامل، افزایش وفاداری مشتری، افزایش فروش و در نهایت درآمد بیشتر شود.

12) پشتیبانی شبانه روزی از مشتری

برای بهبود تجارب مشتری، کسب و کارها باید پشتیبانی 24 ساعته را ارائه دهند.

خدمات استثنایی به مشتریان به تنهایی دیگر کافی نیست زیرا مشتریان انتظار دارند که بتوانند در هر زمان و از هر مکانی با مشاغل ارتباط برقرار کنند.

13) محبوبیت رو به رشد متاورس

انتظار می رود متاورس بر آینده صنعت خرده فروشی تأثیر بگذارد. پیش بینی می شود هر ماه حدود 110 میلیون نفر از AR استفاده کنند.

علاوه بر این، خرده ‌فروشان بزرگ و برندهای جهانی مانند نایک و گوچی در حال کاوش و شناسایی راه‌هایی برای تغییر شکل آینده صنعت خرده‌فروشی از طریق متاورس هستند.

14) توانمندسازی نیروی کار

با ظهور اتوماسیون، تقاضای فزاینده ای برای کسب و کارها برای ارتقاء توانایی و مهارت مجدد نیروی کار وجود دارد.

این به این معنی است که باید فرصت های یادگیری پویا را برای آنها فراهم کنید که می تواند آنها را با مهارت های لازم برای شغل خود مجهز کند. همچنین به نوبه خود، نیروی کار را قادر می سازد تا در صنعت خرده فروشی چابک و به روز بماند.

15) شفافیت حمل و نقل

اگرچه حمل و نقل و تحویل سریع انگیزه های بسیار خوبی برای خریداران هستند، اما توجه به این نکته مهم است که شفافیت در حمل و نقل نیز یک جنبه حیاتی از تدارکات است.

این سطح از شفافیت می تواند به ایجاد وفاداری مشتری و جذب مشتریان جدید برای تجارت خرده فروشی شما کمک کند. استفاده از ابزار قیمت‌گذاری می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا روندهای خرده‌فروشی را درک کنند و برای برآورده کردن انتظارات مشتری از رقبا جلوتر بمانند.

همچنین می‌تواند به درک نحوه عملکرد شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی در سراسر جهان کمک کند و بر این اساس، می‌توانید عملکرد فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را بهینه کنید.

خرده فروشی آنلاین

رسانه های دیجیتال دریافت اطلاعات در مورد پایداری برندها و محصولات و به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با دیگران را برای مردم ساده تر کرده است. فروشگاه‌های خرده‌فروشی انواع نمونه های خود را تغییر می‌دهند تا با تغییرات در بخش خرده‌فروشی هماهنگ باشند و مزیت رقابتی خود را از طریق حضور آنلاین افزایش دهند.

فروشگاه های مواد غذایی آنلاین به طور فزاینده ای رایج شده اند. در صنعت خرده فروشی، داشتن یک وب سایت به اندازه داشتن یک فروشگاه فیزیکی ضروری است.

تجارت الکترونیک به دلیل مقرون به صرفه بودن و راحتی که هنگام مقایسه قیمت ها و سایر عوامل قبل از خرید به مشتریان ارائه می دهد، به بخش مهمی از صنعت خرده فروشی تبدیل شده است. پس از بررسی دقیق تر، برخی از پلتفرم ها به سادگی نسخه آنلاین فروشگاه های آجر و ملات هستند. خرده ‌فروشان عمداً از کانال‌ های فروش سنتی و دیجیتال برای گسترش پایگاه مشتریان خود و کاهش موجودی استفاده می‌کنند.

نوعی از کسب ‌و کار خرده ‌فروشی آنلاین به نام خرده ‌فروشی موبایل، برای فروش مستقیم محصولات، کاملاً به یک برنامه تلفن هوشمند متکی است و نیاز به استفاده از وب‌ سایت برای خرید را از بین می‌برد. مانند تجارت الکترونیک، خرده فروشان به ندرت تنها به تلفن همراه به عنوان کانال فروش خود متکی هستند.

امروزه خرده فروشان تمایل دارند دسته های مختلف کسب و کار خود را ادغام کنند تا به مشتریان امکان خرید در فروشگاه و به صورت آنلاین را بدهند. علیرغم افزایش اتکا به فروش اینترنتی برای دستیابی به مصرف کنندگان جهانی، مزایای تحول دیجیتال همیشه برای خرده فروشان ثابت نیست.

چالش های معمول

اگرچه خرده فروشی آنلاین رشد قابل توجهی را تجربه می کند، خرده فروشی سنتی ممکن است سطح موفقیت یکسانی را تجربه نکند. خرده‌فروشان کوچک‌تر با رقابت سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروشان بزرگ‌تر مواجه بوده‌اند که بر کسب‌ و کار آنها تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، ظهور تحول دیجیتال رقبای جدیدی را معرفی کرده است که تهدیدی برای فروشگاه‌های کوچک محلی و شرکت‌های خرده‌فروشی بزرگ است.

اخیراً بحث های زیادی در مورد “آخرالزمان خرده فروشی” مطرح شده است که ترجیح مشتریان را برای خرید آنلاین نسبت به فروشگاه های فیزیکی توصیف می کند. این روند بیشتر در ایالات متحده قابل توجه است، جایی که یک وب سایت اختصاص داده شده برای مستندسازی تمام مراکز خرید تعطیل در این کشور وجود دارد.

تجارت الکترونیک روش خرید ما را تغییر می دهد، اما آیا خرده فروشان آفلاین باید آن را به خاطر مشکلات خود سرزنش کنند؟

حتی اگر تجارت الکترونیک خرید آنلاین را برای مشتریان راحت‌تر می‌کند، عوامل دیگری نیز ممکن است باعث چالش سنتی خرده‌فروشی شوند. علاوه بر این، بسیاری از موسسات خرده‌فروشی برای اجرای استراتژی‌هایی که مطابق با تغییر ترجیحات مصرف‌کننده عمل می‌کنند، تلاش کرده‌اند. علاوه بر این، برخی از خرده فروشان به دلیل ناتوانی در همگام شدن با سرعت تحول دیجیتال، دیگر مانند گذشته در بازار رقابتی نیستند.

بنابراین، اگرچه تجارت الکترونیک بدون شک عاملی در مشکلات خرده فروشی سنتی است، عوامل دیگری نیز در کار هستند. برای ارضای نیازهای در حال تغییر مشتریان و پاسخگویی بیشتر به انقلاب دیجیتال، خرده فروشان باید استراتژی خود را اصلاح کنند. بهترین روش برای تجار به منظور حفظ رقابت در بازار، استفاده از ترکیبی از تاکتیک های آنلاین و آفلاین است.

سخن نهایی از مارکتینگ ایران تلنت

رقابتی ماندن در صنعت خرده‌فروشی مستلزم این است که سازمان‌ها با اولویت‌ها و فناوری‌های در حال تحول مصرف‌کننده همگام شوند. به روز ماندن در مورد آخرین روندها و استراتژی ها برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است.

خرده فروشان می توانند با به دست آوردن دانش در مورد صنعت، مدیریت موثر تعاملات با مشتری، تجزیه و تحلیل داده ها و اتخاذ آخرین فناوری ها، تجربه مشتری را افزایش داده و سود خود را ارتقاء دهند.

یک نظر در “صنعت خرده فروشی : بررسی اجمالی، روندها، فعالیت ها و چالش ها

  1. سارا گفت:

    سلام هم محصولات آموزشی متنوع دارید و هم مقالات وبلاگ تون عالی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *