آموزش سئو

تگ کنونیکال یا برچسب متعارف چیست (و نحوه استفاده از آن)؟

تگ کنونیکال یا برچسب متعارف چیست (و نحوه استفاده از آن)؟

تگ کنونیکال یا برچسب متعارف چیست (و نحوه استفاده از آن)؟

تعریف 

در واقع تگ متعارف (یا rel=canonical) قطعه کوچکی از کد HTML است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا نسخه اصلی صفحه را از بقیه صفحاتی که مشابه یا بسیار شبیه آن هستند، تعیین کنند.

در سئو، تگهای کنونیکال برای اینکه گوگل بداند کدام نسخه از صفحه را می‌خواهید در نتایج جستجو نشان داده شود، و یا برای ایجاد لینک ارزشمند از صفحات تکراری و همچنین برای بهبود خزیدن و ایندکس وب‌سایت شما استفاده می‌شود. در اینجا یک canonical tag می تواند در صفحه وب به نظر برسد:

<link rel=”canonical” href=”https://example.com/blog/robots-txt/” />

چرا تگ های کنونیکال در سئو مهم هستند؟

هدف اصلی تگ canonical این است که به موتورهای جستجو بگوید که کدام صفحه نسخه مهم و اصلی است و کدام صفحه فقط تکراری است.

به طور کلی، وب‌سایت‌ها معمولاً حاوی حداقل صفحاتی هستند که تکراری در نظر گرفته می‌شوند – آنها محتوای یکسانی را اما با URLهای متفاوت نشان می‌دهند.

در این موارد، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام صفحه را برای اهداف فهرست بندی و رتبه بندی انتخاب کند – از همه صفحات به عنوان نتایج جستجو استفاده نمی کند زیرا همه آنها یکسان یا بسیار شبیه به نظر می رسند.

به عنوان مثال، صفحات محصول معمولاً نه تنها با یک URL اصلی نمایش داده می شوند. بلکه آنها همچنین می توانند با پارامترهای URL مختلفی که اغلب استفاده می شوند نمایش داده شوند (به عنوان مثال برای مرتب سازی، پول رایج برای پرداخت، اندازه ها و غیره):

https://www.randomshop.com/clothes/shirts.htmlhttps://www.randomshop.com/clothes/shirts.html?Size=XLhttps://www.randomshop.com/clothes/shirts.html?Size=XL&color=red

در این مثال، صفحه محصول می تواند در دسته بندی اصلی – /clothes/ نمایش داده شود، اما همچنین فیلتر شده و با پارامترهای اندازه و رنگ نمایش داده می شود. بنابراین می توان آن را به عنوان یک نتیجه جستجو تحت سه URL مختلف نمایش داد.

اینجاست که تگ های کنونیکال اهمیت پیدا کردند – آنها به گوگل نشان می دهند که می خواهید دسته بندی URL اصلی /clothes/ را ایندکس کنید، از آن به عنوان نتیجه جستجو استفاده کنید و بقیه URL ها را نادیده بگیرید.

توجه: به خاطر داشته باشید که گوگل برچسب کنونیکال را به عنوان یک سیگنال درک می کند – نه به عنوان یک دستورالعمل.

اگر دلایل معتبری برای انتخاب صفحه دیگری برای اهداف ایندکس سازی و رتبه بندی به جای صفحه متعارف وجود داشته باشد، موتور جستجو ممکن است تگ متعارف را به کلی نادیده بگیرد.

علاوه بر هدف اساسی تگ متعارف، برخی از مزایای مهم سئو را نیز به همراه دارد.

  1. پیج رنک را یکپارچه می کنند

تگ‌ های متعارف به ادغام ارزش لینک (PageRank) از تمام صفحات تکراری در یک صفحه اصلی و متعارف کمک می‌کنند.

صفحات تکراری اغلب می توانند از منابع خارجی مختلف بک لینک دریافت کنند – چه بک لینک آنها از وب سایت های تصادفی باشند، چه از کاربران در رسانه های اجتماعی و غیره.

بنابراین این صفحات تا حدی ارزش پیوند را از نسخه اصلی صفحه می گیرند – نسخه ای که در واقع می خواهید به عنوان نتیجه جستجو رتبه بندی کنید.

با پیاده سازی برچسب های کنونیکال در صفحات تکراری، رتبه صفحه می تواند به یک URL واحد منتقل شود و در نتیجه رتبه کلی آن در جستجوی گوگل بهبود یابد.

  1. آنها به مدیریت محتوای سندیکایی کمک می کنند

تگ‌ های Canonical می‌توانند به موتور جستجو بفهمانند که کدام وب‌سایت حاوی نسخه اصلی محتوا است و کدام وب‌سایت آن را مجدداً منتشر می‌کند (یا سندیکا).

بسیاری از صاحبان وب سایت ها از وب سایت های دیگر برای انتشار محتوای خود (برای اهداف تبلیغاتی یا دیگر اهداف) استفاده می کنند.

در این حالت، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام وب سایت منبع اصلی این محتوا است و باید به عنوان نتیجه جستجو نمایش داده شود و کدام وب سایت ها فقط آن را تبلیغ می کنند.

راه‌اندازی برچسب‌های متعارف در این وب‌سایت‌های خارجی به حل این مشکل و تبلیغ نسخه مهم و اصلی صفحه در جستجوی Google کمک می‌کند.

  1. خزیدن را بهبود می بخشند

برچسب های کنونیکال به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کنند تا صفحاتی را که واقعاً می‌خواهید خزیده و فهرست‌بندی کنید، به‌طور کارآمدی بخزند – برخلاف موارد تکراری که اصلاً نباید خزیده شوند.

صفحات تکراری منابع و زمان گوگل را هدر می دهند زیرا برای اهداف خزیدن یا ایندکس سازی مهم نیستند.

با انتصاب صفحات متعارف، گوگل بیشتر بر روی صفحاتی تمرکز می کند که بیشترین اهمیت را دارند و بنابراین در “بودجه خزیدن” صرفه جویی می کند.

چگونه یک تگ کنونیکال اضافه کنیم؟

چگونه یک تگ کنونیکال اضافه کنیم؟

چگونه یک تگ کنونیکال اضافه کنیم؟

افزودن تگ های متعارف به صفحات وب سایت بسیار آسان است – کافی است به هر صفحه وب تکراری بروید و تگ rel=”canonical” را در بخش <head> صفحه اضافه کنید.

پیوند موجود در تگ متعارف باید به نسخه مهم و اصلی اشاره داشته باشد.

پیاده سازی تگ های متعارف بهتر است بر اساس صفحه به صفحه انجام شود. با این حال، این می تواند زمان و منابع زیادی را مصرف کند یا حتی در وب سایت های بزرگتر غیرممکن باشد.

خوشبختانه، تگ های متعارف را می توان به طور خودکار با استفاده از افزونه های مختلف مانند Yoast SEO (برای وردپرس) پیاده سازی کرد.

 

پیاده سازی تگ های متعارف از طریق این افزونه بسیار ساده است:

  1. صفحه را برای متعارف سازی انتخاب کنید
  2. به بخش “پیشرفته” صفحه بروید
  3. URL متعارفی را که می خواهید به آن ارجاع دهید اضافه کنید

همچنین چند راه دیگر وجود دارد که چگونه می توانید صفحات کنونیکال خود را به گوگل نشان دهید.

از هدر HTTP استفاده کنید

تگ های Canonical را می توان در هدر HTTP صفحه وب نیز اضافه کرد.

این به ویژه برای اسناد غیر HTML خاص مانند PDF مفید است – زیرا آنها حاوی هیچ بخش <head> نیستند که بتوانید یک برچسب استاندارد استاندارد اضافه کنید.

برای پیاده‌سازی تگ‌های متعارف در هدر HTTP، باید به فایل .htaccess سایت خود دسترسی داشته باشید و تگ متعارف را به شکل زیر اضافه کنید:

Link: <https://www.yoursite.com/random-document.pdf>; rel=”canonical”

نکته : همچنین چند راه دیگر وجود دارد که چگونه می توانید به موتور جستجو در مورد صفحاتی که می خواهید نسخه های کنونیکال باشند اطلاع دهید:

نقشه سایت – گوگل می تواند به طور خودکار فرض کند که همه URL های فهرست شده در نقشه سایت، نسخه های اصلی و متعارف هستند.

تغییر مسیر – صفحات تکراری می توانند ترافیک و همچنین تمام سیگنال های صفحه را از طریق ریدایرکت های 301 به یک URL متعارف منتقل کنند.

پیوند داخلی – اگر لینک‌های داخلی سایت شما از صفحات تکراری به آن‌ها اشاره می‌کنند، گوگل می‌تواند آسان‌تر تعیین کند که کدام صفحات متعارف هستند.

HTTPS – موتورهای جستجو مانند گوگل معمولاً صفحاتی را به عنوان متعارف ترجیح می دهند که دارای گواهینامه SSL معتبر هستند (برخلاف صفحات بدون رمزگذاری – HTTP).

بهترین شیوه های تگ کنونیکال

  1. از متعارفهای خود ارجاع دهنده استفاده کنید

اگرچه اجباری نیست، اما همیشه تمرین خوبی است که یک برچسب متعارف در صفحه‌ای که به خودش اشاره می‌کند، اضافه کنید – حتی اگر از برچسب‌های کنونیکال در بقیه صفحات تکراری استفاده نکرده باشید.

استفاده از خود ارجاع rel=canonical در صفحات مهم و اصلی به موتورهای جستجو مانند گوگل سیگنال واضحی می دهد که آنها نسخه های متعارف هستند.

  1. از URL های مطلق استفاده کنید

URL های مطلق در تگ های متعارف می توانند به شما کمک کنند از اشتباهات ناخواسته یا تفسیر بد URL های متعارف توسط موتور جستجو (بر خلاف URL های نسبی) جلوگیری کنید.

URL های مطلق نیز باید شامل https، //، www، و اسلش های انتهایی (در صورت امکان) باشند.

در اینجا مثالی از URL مطلق در تگ متعارف آورده شده است:

<link rel=”canonical” href=”https://www.randomwebsite.com/randompage/” />

و در اینجا نمونه ای از URL نسبی است:

<link rel=”canonical” href=”/randompage/” />

  1. از URL های کوچک استفاده کنید

موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند در مورد حروف بزرگ و کوچک در URL ها حساس باشند.

بنابراین استفاده از حروف کوچک در URL های متعارف می تواند به شما کمک کند تا ثبات داشته باشید و از مشکلات تکراری در چشم موتورهای جستجو جلوگیری کنید.

به عنوان یک تمرین خوب، سعی کنید از حروف کوچک در URL ها در سرورهای خود استفاده کنید و همچنین آنها را در تگ های متعارف اعمال کنید.

  1. تکراری های متقابل دامنه را تگ کنونیکال کنید

  • تگ های Canonical همچنین می توانند به صفحات اصلی شما از سایر دامنه ها – نه فقط از وب سایت شما – ارجاع دهند.
  • اگر محتوای تکراری در صفحات یک وب‌سایت دیگر دارید (مثلاً یک پست تغییر کاربری در برخی از سایت‌های خبری)، باید:
  • از تگ متعارف مرجع خود در صفحه اصلی تان استفاده کنید
  • تگ متعارف را در صفحه خارجی اعمال کنید و به صفحه اصلی خود ارجاع دهید

با تگ های متعارف از چه چیزی اجتناب کنیم؟

  1. چندین نسخه متعارف در یک صفحه

به تگ های متعارف متعددی که ممکن است به طور تصادفی در HTML یک صفحه ظاهر شوند، توجه کنید.

اگرچه نادر است، اما وجود بیش از 1 تگ متعارف در یک صفحه می تواند باعث سردرگمی موتور جستجو و نادیده گرفتن این سیگنال متعارف شود.

  1. اجتناب از کنونیکال در حالت غیر تکراری

هنگام اعمال تگ های متعارف، همیشه مطمئن شوید که محتوای صفحات تکراری و نسخه اصلی صفحه یا یکسان یا حداقل تقریباً مشابه هستند.

پیاده‌سازی تگ‌های متعارف در صفحاتی که کاملاً متفاوت هستند ممکن است موتورهای جستجو را سردرگم کند یا کاملاً نادیده گرفته شوند.

  1. Canonicals در صفحات صفحه بندی شده

صفحات صفحه بندی شده حاوی محتوای تکه تکه شده در چندین صفحه مختلف هستند (به عنوان مثال بخش نظرات در وب سایت که به صفحات “1”، “2”، “3” تقسیم شده است).

در این مثال، همیشه باید از تگ‌های متعارف خود مرجع در هر صفحه استفاده کنید – و به صفحه «1» از بقیه صفحات صفحه‌بندی شده مراجعه نکنید.

  1. Canonical ها را از طریق robots.txt مسدود نکنید

هرگز نباید URL ها را با برچسب های متعارف توسط فایل robots.txt مسدود کنید.

Robots.txt از خزیدن گوگل در صفحات تکراری جلوگیری می کند – بنابراین نمی تواند برچسب متعارفی را که به نسخه اصلی صفحه ارجاع می دهد، ببیند.

علاوه بر این، مسدود کردن URL هایی که حاوی تگ های متعارف هستند نیز از انتقال رتبه صفحه به نسخه های اصلی شما جلوگیری می کند.

  1. از تگ کنونیکال در <body> استفاده نکنید

تگ های متعارف باید همیشه در بخش <head> صفحات شما اعمال شوند – نه در هیچ مکان دیگری در سند HTML.

گوگل به سادگی تگ های متعارف شما را در بخش <body> یا هر مکان دیگری نادیده می گیرد.

  1. از حلقه ها و زنجیرهای متعارف خودداری کنید

همیشه باید سعی کنید از تگ های کنونیکالی استفاده کنید که مستقیماً به صفحه اصلی ارجاع می دهند تا از حلقه های متعارف (مشابه حلقه های تغییر مسیر) جلوگیری کنید.

به عنوان مثال، استفاده از یک تگ متعارف از صفحه A به صفحه B و سپس از صفحه B به صفحه C یک زنجیره متعارف ایجاد می کند که می تواند موتورهای جستجو را گیج کند و منابع و زمان آنها را هدر دهد.

3 نظر در “تگ کنونیکال یا برچسب متعارف چیست (و نحوه استفاده از آن)؟

  1. علی اباذری گفت:

    مقاله جالبی در مورد تگ کنونیکال نوشته بودید. میشه راهنمایی بفرمایید آیا آموزشی در مورد سئو دارید یا خیر ؟

    1. کارشناس پشتیبانی گفت:

      ضمن تشکر از شما
      برای این منظور می توانید پکیج “ آموزش سئو : پکیج ، کتابچه راهنما ، پاورپوینت ها و ویدیوهای آموزشی سئو ” را مشاهده نمایید.

  2. رضا گفت:

    سلام مطالب وبلاگ تون خیلی عالی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *