استراتژی بازاریابی

تحلیل استراتژیک : تعریف ، انواع ، نقاط قوت و ضعف تحلیل استراتژیک

تحلیل استراتژیک : تعریف ، انواع ، نقاط قوت و ضعف تحلیل استراتژیک

تحلیل استراتژیک چیست؟

تعریف

تحلیل استراتژیک فرآیندی است که شامل تحقیق در مورد تجزیه و تحلیل محیط کسب و کار یک سازمان است که در آن فعالیت می کند. تحلیل استراتژیک برای تدوین برنامه ریزی استراتژیک به منظور تصمیم گیری و عملکرد روان آن سازمان ضروری است. با کمک برنامه ریزی استراتژیک می توان به اهدافی که توسط سازمان تعیین می شود، دست یافت.

در تلاش دائمی برای بهبود، سازمان ‌ها باید به صورت دوره ‌ای یک تحلیل استراتژیک انجام دهند که به نوبه خود به آنها کمک می‌کند تا تعیین کنند چه حوزه‌ هایی نیاز به بهبود دارند و چه بخش ‌هایی در حال حاضر به خوبی کار می کنند. برای اینکه یک سازمان به طور کارآمد عمل کند، مهم است که در مورد چگونگی اعمال تغییرات مثبت فکر کنیم.

اگر یک شرکت برای خود هدف و مأموریتی داشته باشد، تحلیل استراتژیک ضروری است. تمامی سازمان های پیشرو که به خاطر دستاوردهای خود به خوبی شناخته شده اند، سال ها برنامه ریزی استراتژیک را در مراحل مختلف اجرا می کنند. برنامه ریزی استراتژیک یک وظیفه بلند مدت است که شامل برنامه ریزی مستمر و سیستماتیک و سرمایه گذاری منابع است.

سوال اصلی که یک شرکت باید در هنگام انجام تحلیل استراتژیک در نظر بگیرد این است که:

بازار چگونه تشکیل شده است؟
مشتریان فعال در این بخش به چه صورت حضور دارند؟

در حین انجام تجزیه و تحلیل استراتژیک، سازمان ها باید رقبای خود را بشناسند و در نتیجه بتوانند استراتژی تعریف کنند که به آنها کمک می کند تا به عنوان یک بازیگر شکست ناپذیر در آن بازار تبدیل شوند. یکی از مهمترین کارکردهای برنامه ریزی استراتژیک، پیش بینی رویدادهای آینده و استنباط استراتژی های جایگزین در صورتی که برنامه خاصی مطابق انتظار عمل نکند، است.

 

مقاله بازاریابی پیشنهادی : بازاریابی STP: مفهوم ، نمونه و مثال STP در بازاریابی

 

انواع تحلیل استراتژیک

تجزیه و تحلیل استراتژیک داخلی 

همانطور که از نام آن پیداست، سازمان ها از طریق این تحلیل به درون یا داخل سازمان می نگرند و نقاط مثبت و منفی را شناسایی می کنند و مجموعه ای از منابع را ایجاد می کنند که می توانند برای بهبود تصویر شرکت در بازار مورد استفاده قرار گیرند. تحلیل داخلی از ارزیابی عملکرد سازمان شروع می شود. این شامل ارزیابی پتانسیل یک سازمان و ظرفیت آن برای رشد است.

  • تجزیه و تحلیل نقاط قوت شرکت باید به سمت بازار و با تمرکز بر مشتری باشد. نقاط قوت تنها زمانی معنا پیدا می کنند که به شرکت کمک کنند تا نیازهای مشتری را برآورده کند. هنگام انجام یک تحلیل استراتژیک داخلی، باید نقاط ضعف و محدودیت‌ هایی را که یک شرکت از نظر وجودی یا در آینده با آن‌ها مواجه می‌شود، شناخت.
  • تحلیل SWOT یکی از مشهورترین تکنیک ها برای تحلیل استراتژیک داخلی است. هیچ راه بهتری برای بهره مندی از تجزیه و تحلیل استراتژیک انجام شده به جز استفاده از آن برای شناسایی نقاط قوت، فرصت ها، ضعف ها و تهدیدهایی که پروژه شما ممکن است متحمل شود وجود ندارد.
  • انجام تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا یک چشم انداز قوی و بلند مدت از طریق برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان خود ایجاد کنید. نکته مهم این است که به طور مداوم محیطی را که شرکت در آن فعالیت می کند ارزیابی کرده و بر اساس آن عمل کنید.
  • برای یک سازمان ضروری است که اصل SWOT را در نظر بگیرد تا بتواند به طور کارآمد برنامه ریزی کند. از طریق تجزیه و تحلیل کامل SWOT، شرکت ها قادر خواهند بود از تعدادی از مشکلاتی که در صورت عدم وجود تجزیه و تحلیل سیستماتیک ممکن است ایجاد شود، جلوگیری کنند.

اجازه دهید این ویژگی‌ها را بیشتر بررسی کنیم و بفهمیم که چگونه یک سازمان می‌ تواند یک تحلیل استراتژیک کامل انجام دهد تا بتواند با گذشت هر سال برنامه ‌ریزی و عملکرد بهتری داشته باشد.

نقاط قوت یک شرکت 

چندین ویژگی مثبت در شرکت وجود دارد ، که می توانید آنها را کنترل کنید تا به نتایج بهتری دست یابید. آنها نقاط قوت شما هستند که باعث می شوند شما از دیگران متمایز شوید. مطمئناً منابع یا استراتژی های خاصی وجود دارد که سال به سال منجر به رشد فرآیند سازمان شما شده است. دانستن این منابع یا استراتژی ها نیز از نقاط قوت محسوب می شود. آگاهی از این نوع اطلاعات بسیار مهم است زیرا اینها عناصری هستند که به شما نسبت به رقبایتان برتری می دهند.

ضعف کسب و کار 

عملا غیر ممکن است که یک سازمان یا یک شرکت فقط نقاط قوت داشته باشد و نقاط ضعف نداشته باشد. بنابراین، ویژگی های خاصی از یک سازمان وجود دارد که باید آنها را بهبود بخشید تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد و در بازار رقابت کند. به اینها ضعف های تجاری می گویند. بیشتر عوامل قابل پیش بینی هستند و یک سازمان باید از قبل آنها را به خوبی شناسایی کرده و با اقدامات اصلاحی با مشکلات برخورد کند.

تهدیدات برای یک سازمان 

عوامل منفی وجود دارد که بر رشد سازمان تأثیر می گذارد و این عوامل نیز قابل تحلیل هستند. این عوامل باید شناسایی شوند و یک استراتژی مدیریت ریسک باید به کار گرفته شود تا تهدیدهایی مانند ارزش برند قوی ‌تر رقبا، رابطه بهتر رقبا با خرده‌ فروشان و غیره تأثیر نامطلوبی بر رشد شرکت نداشته باشد. همچنین تهدیدهایی مانند چندین بازیگر در بازار با محصولات یکسان، رکود اقتصادی، تبلیغ بهتر یک محصول توسط رقبا از جمله تهدیداتی هستند که باید با دقت با آنها برخورد کرد تا رقبا از این موقعیت سوء استفاده نکنند.

فرصت های شرکت 

فرصت هایی که برای رشد دارید را شناسایی کنید. دانستن مسیری که سازمان ها باید طی کنند گام بزرگی به سوی موفقیت است. از همه آن عوامل بیرونی که برای سازمان مثبت هستند بهره ببرید. همه فرصت ها را شناسایی کنید و از آنها استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل استراتژیک خارجی 

زمانی که سازمان با موفقیت تجزیه و تحلیل داخلی خود را تکمیل کرد، باید در مورد عوامل خارجی که می تواند مانعی در رشد آنها باشد آگاهی کسب نماید. برای انجام این کار، آنها باید بدانند که بازار چگونه کار می کند و مصرف کنندگان چگونه به محصولات یا خدمات خاصی واکنش نشان داده یا رفتار می کنند. اندازه گیری رضایت مشتری یک روش رایج تحلیل خارجی است. آنالیز PESTLE یکی از پرکاربردترین تکنیک های تحلیل خارجی است. فرآیندی که به احتمال زیاد هنگام استفاده از تکنیک PESTLE اتخاذ می شود، نسبتاً ساده است.

تجزیه و تحلیل PESTLE (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و زیست محیطی) چارچوبی از عوامل کلان محیطی مورد استفاده در مؤلفه پویش محیطی تحلیل استراتژیک خارجی را توصیف می کند. مدل با افزودن عوامل اخلاقی و جمعیت شناختی توسعه یافته است. این بخشی از تجزیه و تحلیل بیرونی هنگام انجام یک تحلیل استراتژیک یا انجام تحقیقات بازار است و یک نمای کلی از عوامل مختلف کلان محیطی که سازمان باید در نظر بگیرد ارائه می دهد. با استفاده از تجزیه و تحلیل PESTLE می توان:

مسائل کلیدی خارج از کنترل سازمان را کشف نمود، مانند تغییرات در سناریوهای سیاسی که قوانین را تغییر می دهد که می تواند در هر مقطع زمانی اجرا شود.

  • تأثیر هر موضوع را شناسایی نمایید.
  • ببینید چقدر این مسائل برای سازمان اهمیت دارد.
  • احتمال وقوع آن را رتبه بندی کنید.
  • در صورت بروز مشکل، پیامدهای آن را به طور خلاصه در نظر بگیرید.

تحلیل استراتژیک و تحقیقات بازار

تحقیقات بازار می تواند اطلاعات لازم را برای شناخت سناریوهای مختلف بازار در اختیار شما قرار دهد و راهکارهایی را برای دستیابی به فروش بیشتر پیشنهاد دهد. همچنین تحقیقات بازار از نظر ماهیت رفتاری کیفی یا کمی است. تحقیقات بازار می تواند اطلاعات لازم برای شناخت سناریوهای مختلف بازار و پیشنهاد استراتژی برای دستیابی به فروش بیشتر را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال، از طریق تحقیقات بازار، یک سازمان می تواند میزان شناختی که برند دارد را بداند و کمپین بازاریابی را به درستی برنامه ریزی کند.

سازمان ‌ها همچنین می ‌توانند به طور مؤثری برای معرفی یک محصول جدید به بازار اقدام کنند یا از طریق ایده ‌های جدید مشتریان نوآوری داشته باشند. سوالات درست را از مشتریان بپرسید و بازخورد آنها را دریافت کنید. داده های ارائه شده توسط تحقیقات به شما کمک می کند تا به درستی برنامه ریزی کنید که چه کاری باید انجام دهید، به عنوان مثال، در صورتی که رقبای شما قیمت های خود را کاهش دهند آیا تغییراتی در رفتار مصرف کنندگان شما ایجاد می شود؟

نقاط قوت تحلیل استراتژیک

تجزیه و تحلیل استراتژیک به شما این امکان را می دهد که ویژگی های مثبت داخلی سازمان را که تحت کنترل هستند، به وضوح مشاهده کنید. با دانستن این ویژگی‌های مثبت، یک سازمان می‌تواند بر عواملی که منجر به عملکرد مثبت می‌شوند تمرکز کند و می‌تواند استراتژی را در هر کجا که قابل اجراست تکرار کند.

این به شناسایی قدرت منابع داخلی و خارجی کمک می کند، به طوری که منجر به مزیت رقابتی فزاینده می شود. مؤلفه های داخلی را به شما نشان می دهد که منجر به ارزش افزوده یا مزیت رقابتی کسب و کار شما می گردد. وقتی نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی معقولی داشته باشید، نیمی از برنامه بازی مشخص است. تنها جنبه ای که نیاز به وضوح دارد این است که چه چیزی در مسیر شرکت پیش نمی رود.

نقاط ضعف تحلیل استراتژیک

تحلیل استراتژیک می تواند ایده های زیادی ایجاد کند، اما به انتخاب بهترین آنها کمکی نمی کند.

گاهی اوقات زمان زیادی برای حل مشکلات وجودی صرف می شود، به طوری که زمان کمی برای نوآوری محصولات جدید یا ایجاد تغییرات در سطح خدمات در سطح سازمانی باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *