مدیریت فروش

خود ارزیابی : تعریف ، اهمیت و نحوه نوشتن

خود ارزیابی تعریف ، اهمیت و نحوه نوشتن

خود ارزیابی : تعریف ، اهمیت و نحوه نوشتن

مقدمه

والدین، معلمان و روسای سازمانی تنها تعداد کمی از افرادی هستند که اغلب ما را ارزیابی می کنند. گاهی اوقات ممکن است احساس کنیم که سهم خود را از مکالمه به دست نمی آوریم. خود ارزیابی فرآیندی است که یک کارمند عملکرد خود را ارزیابی می کند. به کارکنان این فرصت داده می شود تا عملکرد خود را بررسی کرده و نقاط قوت و معایب خود را در طول این فرآیند مشخص کنند.

آنها می توانند حوزه های خود را برای بهبود شناسایی کنند و رکوردی از دستاوردهای خود در سال جمع آوری کنند. در این مقاله به اهمیت خود ارزیابی و نحوه نوشتن آن خواهیم پرداخت.

خود ارزیابی چیست؟

خود ارزیابی عملکرد کاری شما را در یک دوره خاص توصیف می کند. معمولاً در ارزیابی عملکرد سالانه تان گنجانده می شود.

یک خود ارزیابی مؤثر می تواند به شما کمک کند تا روی اهداف حرفه ای خود تمرکز کرده و آنها را با کارفرمای خود هماهنگ کنید. شما می توانید با نوشتن یک خود ارزیابی صادقانه و دقیق اطمینان حاصل کنید که در کار خود به طور موثرتری رشد می کنید.

احتمالاً دستاوردها، اهداف تکمیل شده و هر معیاری که نشان می دهد چگونه به کسب و کار سود رسانده اید را فهرست می کنید. هر گونه موانعی را که بر آن غلبه کردید درج کنید. باید یک ارزیابی صادقانه باشد.

اهمیت خود ارزیابی

در حالی که اکثر کارمندان فرآیند خود ارزیابی را خسته کننده و ناخوشایند می دانند، اما یکی از موثرترین روش هاست. اگر به درستی به یک سازمان معرفی شود، ممکن است تأثیر مثبت قابل توجهی داشته باشد.

فرآیند خود ارزیابی در ساختار سازمانی امروزی به دلایل زیر بسیار مهم است:

محرک انگیزشی :

وقتی به کارمندان فرصتی برای ارزیابی خود داده می شود، احساس قدرت می کنند. آنها درک می کنند که نظرات آنها در هنگام بحث در مورد بررسی عملکرد مورد توجه قرار می گیرد. روش ارزیابی عملکرد مستلزم مشارکت فعال هر کارمند است.

این همچنین یک لحظه عالی برای شناسایی کارکنان با انگیزه بر اساس استاندارد اهداف تعیین شده و ارزیابی های از خود است. یک کارمند با انگیزه در نهایت نتایج برتر را تولید می کند که برای توسعه سازمان مفید است.

مالکیت کار :

اولاً آنها احساس مسئولیت در قبال تلاش‌ هایشان می‌ دهد. در طول فرآیند ارزیابی، کارمند را از یک تماشاگر به یک مشارکت کننده فعال تبدیل می کند. در نتیجه مسئولیت رفتارشان بیشتر می شود.

مدیران باید از این فرصت استفاده کنند تا به کارکنان خود نشان دهند که دیدگاه های آنها ارزشمند است.

رابطه سالم کارفرما و کارمند :

خودارزیابی روابط کاری بین کارفرمایان و کارمندان را تقویت می کند. خود ارزیابی یک تعامل زنده و مداوم بین شرکت و کارمندان را آغاز می کند. بنابراین هیچ گونه اختلاف احتمالی بین کارفرما و کارمند وجود ندارد.

تعامل دو طرفه :

ارتباط دو طرفه بین مدیر و کارمند برای مدیریت عملکرد موثر ضروری است. در تعاملات منظم آنها، این اغلب نادیده گرفته می شود. این رابطه می تواند به طور قابل توجهی از طریق خود ارزیابی رسمی شود.

فرآیند خود ارزیابی یک مکالمه دو طرفه بین کارفرما و کارمند ایجاد می کند. در واقع به روشن کردن عملکرد کلی نیروی کار کمک می کند. ادراکات عمیق تر و تصویر واضح تری از دستاوردها و نقاط ضعف کارکنان ارائه می دهد.

اختلافات را از بین می برد :

دیدگاه مدیر هرگز با دیدگاه کارمند یکسان نیست. حتی مدیرانی که از نزدیک با تیم‌ های خود کار می‌کنند، گاهی اوقات برای درک دیدگاه‌ های کارکنان دچار مشکل می ‌شوند.

از آنجایی که کارکنان و کارفرمایشان دیدگاه های متناقضی نسبت به کار خود دارند، ناظران گاهی در جلسات بررسی عملکرد غافلگیر می شوند. خود ارزیابی با نشان دادن همه جانبه نقاط قوت و ضعف کارمند به از بین بردن نابرابری ها کمک می کند.

کارفرما و کارمند سوابق خود را مطابقت می دهند تا اطمینان حاصل شود که تمام موفقیت ها و کاستی ها در ارزیابی عملکرد نهایی در نظر گرفته می شود. بنابراین احتمال وجود اختلاف را کاملاً از بین می برد.

توسعه شغلی :

کارکنان با ارزیابی خود در مورد نقاط قوت و محدودیت های خود می آموزند. آنها نقاط ضعف و نیاز خود را برای توسعه تشخیص می دهند. آموزش مورد نیاز به وضوح بیان شده است. علاوه بر این، آنها می توانند پروژه ها، نقش ها و ترجیحات آینده خود را شناسایی کنند. برای افزایش شانس شغلی می توان این بینش ها را به مدیران داد.

خود ارزیابی یک کارمند فرصتی است برای کارمند تا با مدیر خود درباره دستاوردهایش، هر چالشی که در حال حاضر تجربه است و آنچه از مدیریت برای عملکرد بهتر نیاز دارند، صحبت کند. خود ارزیابی بدون شک می تواند به پیشرفت کارمند کمک کند، حتی اگر تاثیری در پرداخت نداشته باشد.

مراحل نوشتن خود ارزیابی

جدیدترین خود ارزیابی خود و نحوه پاسخ مدیریت را به عنوان مکانی عالی برای شروع در نظر بگیرید. اگر پاسخ مدیریت عالی نبود، شاید باید این بار دوباره به آن فکر کنید و از همان اشتباهات خودداری کنید.

از قوانین شرکت برای ساختار دادن به خود ارزیابی خود استفاده کنید و توجه خود را به دستاوردهای تان حفظ کنید. به جای تمرکز بر کاستی های خود، فرصت های خود را برای بهبود در نظر بگیرید و شاید حتی درخواست آموزش اضافی کنید. برای ارزیابی عملکرد از توصیه های ارائه شده در زیر استفاده کنید:

  1. با پرسش از مدیر خود، هدف ارزیابی را دریابید.

  • قبل از شروع از مدیر خود بپرسید برای چه کاری استفاده می شود.
  • آیا تأثیر قابل توجهی در بررسی شما خواهد داشت؟
  • آیا تعیین می کند که افزایش حقوق خواهید داشت یا ارتقاء شغلی؟
  • یا برای دیدن سایر مدیران و سرپرستان نمایش داده می شود؟

این به شما کمک می کند تا اهداف خود را هنگام نوشتن خود ارزیابی بهتر درک کنید.

  1. دستاوردهای خود را شرح دهید.

اگر سعی کنید به جای کاستی ها بیشتر بر موفقیت های خود تمرکز کنید ، کمک کننده خواهد بود. اما مراقب باشید که دستاوردهای خود را بیش از حد بیان نکنید یا کمک های خود را دست کم نگیرید. به اهدافی که تعیین کرده اید و اثربخشی که به آنها دست یافته اید توجه کنید. هرگز در استفاده از مثال های عینی بی میل و بدون رغبت نباشید.

  1. کاستی های خود را بپذیرید.

عیوب خود را بشناسید و عذرخواهی کنید. با این حال، یک طناب به آنها ندهید تا از آن برای آویزان کردن شما استفاده کنند. اگر شکست خوردید، انگشت خود را به سمت دیگران نگیرید. سعی کنید آن را با نگرش «من می‌خواهم بیشتر توسعه دهم» قاب بگیرید. آنها را از مناطقی که می خواهید ارتقا دهید مطلع کنید. علاوه بر این، ممکن است از کسب و کار برای برنامه های آموزشی بیشتر انتظار داشته باشید.

  1. تمرکز آنها را به دست آورید.

موقعیت خود، الزامات سازمان و نحوه اجرای آن را شرح دهید. در مورد اینکه اگر امسال نتوانید به همه اهداف خود دست پیدا کنید، در مورد چگونگی برنامه ریزی به منظور ایجاد تغییرات برای سال بعد بحث کنید.

  1. حرفه ای باشید.

می توانید تأیید کنید که سند کاملاً بدون خطا است و حرفه ای باقی می ماند. باید متعادل و مختصر باشد. در موفقیت ها یا شکست های خود اغراق نکنید.

  1. آنچه را که نیاز دارید درخواست کنید.

اگر جنبه‌ هایی از شغل شما وجود دارد که بیشتر به آن‌ها علاقه دارید، بپرسید چگونه می‌توانید در سال آینده بیشتر در آن مسئولیت‌ ها شرکت کنید. می ‌توانید برای ثبت ‌نام در دوره ‌ای که احتمالاً در آینده برای کسب‌ و کار مفید خواهد بود، درخواست بودجه کنید یا درخواست کنید که به جلسات خاصی دعوت شوید.

نتیجه

ضروری است که خود ارزیابی اغلب انجام شود. اگر ندانیم چگونه خود ارزیابی کنیم، نتایج می‌تواند بسیار زیاد باشد. اگر بی اطلاع هستید چگونه می توانید رشد کنید؟ این شامل بیش از بررسی اعمال شماست. همچنین مستلزم اتخاذ یک دیدگاه تازه است. ممکن است نوشتن آن را خسته کننده بدانید، اما مهم است زیرا فقط شما نقاط قوت و ضعف خود را می دانید.

به خاطر داشته باشید که اگر اطلاعات را به طور دقیق و کامل انتقال و ارائه دهید، می توانید استانداردهای موقعیت خود را حفظ کنید و راه را برای پیشرفت در آینده هموار کنید.

دقت کنید خود ارزیابی به خصوص در آموزش مدیریت فروش بسیار حیاتی و مهم می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *